Alltid dessa om . . .

Om det inte vore så urbota dumt och slutat så katastrofalt, hade jag skrattat. Bara tanken på att stjäla ett tåg ligger ju inom fictiongenren, inte i en 20-årig städerskas tankevärld. Borde inte.
 
Om jag inte hade tyckt så synd om honom för att han måste göra det han gör, hade jag skrattat. Hans far har dyslexi, men han själv, prins Carl Philip, ligger väl mer nära dyskalkyli? Det är inget att skratta åt. Men nog lät det lustigt när han lyckades klämma in flera fel i motiveringen till Jerringpriset. För mig blev det helt obegripligt men så lider jag av dysmonarki också.
 
Om det inte vore så att Rolf Lassgård inte ser sig själv "som en våt dröm", hade vi nog aldrig haft samma uppfattning, han och jag.
 
Om inte januari var en så förbålt dyr månad, skulle jag ha beställt nya pocketböcker från Bokus i denna dag. Men nu ska Skellefteå Kraft, Norran, Radiotjänst, Länsförsäkringar, hyresvärdarna, Sappa, All-Tele och massor av andra ha sin beskärda del av vår kaka. Jag säger som en före detta arbetskompis pappa sa, när han fick räkningar med posten: "penningtiggeri, penningtiggeri".
 
Att ha elförsörjning i ett fritidshus, det kostar skjortan. Enbart summan för de fasta kostnaderna kan vissa kvartal vara högre på den fakturan, än vad den totala summan för lägenheten utgör. Alltså kvartal när vi i princip aldrig är i stugan. Det är knäppt. Men nu har jag kommit på en lösning - tror jag. Vi ska installera ett vindkraftverk i sovrummet!
 
Det sägs, av många, att jag, när jag sover, håller andan i flera sekunder och sen blåser ut luften i en hiskelig fart. Okej, jag vet, jag har själv vaknat av vindbyarna ibland. Min svåger påstår till och med att det finns en tunnelbanestation i Stockholm, som fått sitt namn efter mig: Blåsut. Men det är elakt förtal. Dock -  att ta tillvara denna naturresurs, borde resultera i en billig energiförbrukning. Om jag nu inte störs av suset från vindkraftverket så till den grad att jag inte kan sova. Alltid dessa om.
 
Om inte Peter Foppa Forsberg hade varit fullblods-Modoit, hade jag slutit honom till mitt hjärta på heltid. Han är så himla mysig och naturlig, den killen. Han var outstanding som prisutdelare på Idrottsgalan i går, denne "blyge norrlänning" som han själv sa. Om han nu inte bara spelar. Om han nu inte förställer sig. Om han nu inte i själva verket är en dryg, osympatisk, sur gubbtyp. Om jag bara visste. Vågar inte riktigt tro. Alltid kryper detta OM fram från ingenstans och ställer till det i mina tankar. Kan man kalla mig omtänksam? Eller?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin Lå

Håller med dig angående sommarstugan. DEN skeKraft-räkningen är högre än den jag har i stan. Helt bekvänt - man är ju inte där ens!!!!!!!!!!!!Grr

2013-01-17 @ 10:44:52
Postat av: Maude

Karin, nu har senaste kvartalets fakturor kommit och de är LIKA STORA!! På den ena har vi slösat med el och på den andra har vi inte förbrukat en enda ynka liten kilowattpjutt. Hur jäkla knäppt som helst!

2013-01-17 @ 13:21:52
Postat av: Anonym

När jag går min dagliga promenad till simhallen så blåser jag för det mesta ut i Blåsut.
Du skriver fantastiskt bra!

2013-01-18 @ 16:25:11
Postat av: Maude

Tusen tack! Jag blir så glad :-)

2013-01-19 @ 22:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0