Det är bara hos mig det är lördag

Det är förbaskat jobbigt att vara ensam om att ha lördag när det är fredag!
 
Min hjärna har helt ställt in sig på att det är lördag i dag, hemmamatch och allt. Grannen kom och sa att hon skulle ut på stan och köpa sig en dator i dag. Men då får du skynda dig, affärerna stänger snart, sa jag och den 80-plussiga damen såg på mig som om jag vore dement. När jag såg hennes blick, vreds hjärnvindlingarna tillbaka för ett ögonblick och jag insåg att hon hade fredag. Liksom de flesta andra.
 
- Nu har jag funderat i tio års tid, sa hon, grannfrun, men nu har jag bestämt mig! Jag ska ha en sån där skärm som jag kan lägga patiens på och läsa tidningen på. Min son kommer och ska hjälpa mig komma igång men sen ska jag klara mig själv.
- Så om jag får nåt problem med min dator, kan jag komma in till dig då och få hjälp? log jag.
- Men självklart, sa hon bestämt, jag kommer att fixa allt!
 
Hon är för härlig. Fyller åttioett snart. Bor i en femrummare. Lite lyxigt, kan man tycka men hon förklarar det med att "jag behöver alla garderober som finns här för jag har så många jackor". Visserligen har hon börjat se sig om efter en mindre lägenhet men det har hon å andra sidan gjort i tolv år nu så jag tror inte att det brådskar. Hon är en mysfaktor. Såna vill man ha kvar.
 
Det blir inget fredagsmys i kväll eftersom det är lördag. Mannen jobbar så jag måste klara matchen mot Luleå på egen hand. Inte får jag sms-a till syrran heller eftersom hon har tjejmiddag. Vi brukar skicka små taktiska tips till varann om exempelvis spelarbyte i kedjorna, recension av domare, detaljer som ingen annan har sett och en och annan liten behändig svordom. Sist tog hon i rätt så skapligt med kraftuttryck men råkade skicka messet fel. I stället för till mig, som skulle ha haft full förståelse, fick hennes son ta emot hårda ord från sin mor. Det är han inte van vid.
 
Nu måste jag erkänna en sak; Volvo har påverkat mig! Inte så att jag tänker föreslå ett bilbyte, utan det är deras reklam som har fångat mig totalt. Inte bilen, inte budskapet, inte den vackra naturen. Allt sånt skiter jag i. Men låten! Låten, mina damer och herrar; Strövtåg i hembygden med Mando Diao. Text av Gustaf Fröding. Sååå bra. Jag blir lycklig. En helt vanlig lördag.
 
Nej, visst nej, det är ju inte en helt vanlig lördag. Oscar Möller gör ju come back! Jiippppiiiii!!!!!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0