Ni bryter mot mänskliga rättigheter, Viasat!

 
Okej, det är inte alltid lätt att hitta passande bilder till mitt ämne men i dag ska jag faktiskt skälla, så då får Cassi illustrera fastän hon inte har ett dugg med det hela att göra.
 
Nu har alltså allsmäktiga Viasat beslutat sig för att helt stänga ute SVT och TV4 från OS. Detta anser de sig ha rätt till eftersom de har köpt rättigheterna, som det kallas. För dyra pengar ska de sända från vinter-OS med, förmodar jag, jättedyra expertkommentatorer, alla före detta elitidrottare och OS-deltagare.
 
Det här gör mig tokig!
 
Det är fastslaget att "alla männskor har samma rättigheter" och i detta ingår att alla som vill ska ha möjlighet att se OS. Vaddå, tolkningsfråga? Icke sa Nicke. Det kan bara tolkas så att hela Sveriges befolkning ska ha samma möjligheter att se på de TV-program de vill, ingen jäkla penningstinn satellitägare ska kunna bestämma det. Det är ju OS för tusan! De Olympiska Spelen där varje lands deltagare tävlar för just sitt land, en tävling där deltagarna känner stolthet över att få representera sitt land och där de har rätt att känna folkets massiva stöd! Inte bara deras, de som har råd.
 
Att utesluta massor av landsmän, som nu Viasat gör, innebär inte bara jäkelskap, det bidrar också till att intresset för OS kommer att minska. Bit er i svansen, Viasat!
 
Nu har vi hamnat i den sitsen att vi lever i ett samhälle där vi tvingas att köpa allt som finns, allt det senaste, för att inte hamna utanför. Alla förutsätts att både inneha och kunna hantera en dator,  för att kunna meddela att barnen är sjuka och hemma från skolan, alla måste ha minst en Iphone så att vi ska kunna deklarera, skänka pengar till välgörenhet, boka tid hos doktorn medelst knapptryckning och gud vet allt. Alla måste ha utmärkta kunskaper i engelska eftersom det mesta får nya, engelska namn OCH alla ska naturligtvis lägga sina pengar på betalkanaler för att kunna se det utbud som bjuds. Vi betalar TV-avgift och får se på SVT, som inte är reklamfinansierat. (Hupp!).  SVT har, och har haft, utan reklamfinansiering (fniss), ett mycket bra men dock begränsat utbud av program. Men sen måste vi även betala för C More och Viasat, eftersom de kan lägga högre bud på de program som många vill se, tack vare abonnemangs- och reklamintäkter. Alltså måste vi även ha de kanalerna. Och några gnuggar händerna så det flyger hudflisor, tackar och tar emot miljonintäkterna. Men skiter i tittarna!!
 
Nu börjar det bli för mycket för min lilla hjärna. Det går runt, det går runt . . .
Jag skulle ha hållit mig till den fundering som upptog hela min existens på förmiddagen; Varför heter det kalasbyxor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0