Minimysterier och möjliga mirakel

 
Skogen har alltid fascinerat mig. Man kan alltid upptäcka något nytt. Sallad, till exempel.
En skogspromenad i härligt höstväder är bland det bästa jag vet. Inga bär som stressar en, inga fräscha svampar, bara en massa sprittande luft som fyller andningsvägarna. Om man har riktigt otur träffar man en älg men det är sällan. Det fasansfulla i att träffa på en björn, har jag tack och lov inte behövt erfara. Inte varg heller. Men sallad! Det är baske mig lika ovanligt.
 
Mitt i alltihop i villande skog lyste det från en liten ljusgrön tuva, som vid närmare studie visade sig vara - just det, sallad. Det är så det är i livet, rätt som det är finns det något på ens väg som man inte hade väntat sig. Men som bidrar till att livet känns gott.
 
För någon vecka sedan, när jag var på besök hos en kompis, surrade hon väldeliga över att hon varit så lättlurad när Postkodlotteriet ringde henne och lyckades övertala henne att köpa en tredje lott, men bara för några månader, som en försöksperiod. "Och sen får jag säkert kravbrev på en fortsatt prenumeration", sa hon irriterat.
 
Hon ringde nu, alldeles nyss. Trettiotusen kronor rikare! Irritationen var som bortblåst . . . Men hon hade ett gott råd till mig:
- Nu vet du, Maude, om dom ringer från Postkod och vill att du ska köpa fler lotter, då säger du JA på direkten!
 
Jag vågade inte säga att vi redan fått erbjudandet och tackat nej.
 
Precis nyss lottades också Sverige mot skräckmotståndaren Portugal i playoff till fotbolls-VM. Det värsta tänkbara scenariot. Så nu är det kört. Inget svenskt deltagande i VM. Eller? (Där kom det!)
Vi har ju Zlatan. Om sen förbundskaptenen lyssnar på mig så har vi också Kim Kjellström och Anders Svensson. Portugal må ha Ronaldo, som tjänar sina 150 miljoner per år, men det är inte alltid han gör sig förtjänt av dem. Faktiskt.
 
Om det är meningen att vi ska få se våra blågula grabbar i fotbolls-VM i Brasilien, då händer det. Varför skulle det annars växa sallad i skogen? Varför skulle annars min kompis vinna på sina lotter? Allt är inte förutsägbart.
Tack och lov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0