Och de sålde - vad??

 
Den här skylten stod vid en större rastplats i inlandet, där vi inte hade planerat att stanna. Men - när jag såg den, skrek både bromsarna och jag av glädje!
 
Den första snön har fallit i dag och jag behöver något som piggar upp mig. Vad passar bättre än att titta på fotot av favoritskylten? Jag skrattar mig till jättebra humör varje gång jag ser den men jag har fortfarande inte blivit riktigt klar på vad den säger.
 
Jag tror att jag gillar jul(r)tron. De kan faktiskt växa i myrkanterna och vara gula som solen men jag är inte säker.
Om skup och jagod också är bär, då vete kattsingen var man kan hitta dem, jag har då aldrig gjort det. Vad jag vet, alltså.
Men KAN det vara så att det är en uppmaning; Skup (köp) jagod (jättegoda) jul(r)tron? Men varför står det då KÖPBÄR längst upp?
Jag misstänker att någon nitisk "språkvetare" har varit framme och kladdat på texten. Prickarna över o och a är ditsatta i efterhand och stavningen av jurtron har rättats (?) till jultron. Men att det var "öppät" var felaktig info. Det fanns inte en människa i närheten så möjligheten att få reda på fakta i fallet fanns inte. Men vad spelar det för roll när jag fick en bild att spara, en bild som gör mig jätteglad.
 
På Kreta hittade jag också en fullträff i skyltväg; Vi pratar svenka!
Jag vet inte vad min bubblande glädje bottnar i, måtte det inte vara skadeglädje bara . . .
 
Det finns organisationer som jobbar för bevarandet av utrotningshotade arter och djur men ingen har tänkt på den grupp, som är nästan helt utdöd, och vars utrotning har förändrat Sverige: korrekturläsarna. När, exempelvis, nyhetsprogrammen på TV generöst bidrar med "upplysningsskyltar", är det mer regel än undantag att något ord är felstavat. Svagt! Toksvagt! Sånt retar mig till bristningsgränsen för det är rent slarv och ren nonchalans.
Men när folk, med annat modersmål än vårt, av artighet försöker informera oss på vårt eget språk och det blir lite fel, då är det bara så charmigt att man (jag) inte kan låta bli att bli lite förälskad. De gör ju så gott de kan, vilket man inte kan säga om oss infödda. Vi struntar fullständigt i att vårda och vara stolta över vårt språk. What the fuck, it´s just swedish, a boring and outdying language.
 
No, it is not! Det är ett vackert och mångfasetterat språk, väl värt att respekteras.
Fy rackarn, nu har jag jagat upp mig igen. Dags att titta på skylten och känna hur glädjen kommer tillbaka.
Jag ska ju möta Frölunda i kväll och då gäller det att vara koncentrerad, att följa sin game plan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0