Det är dyrt med majblommor - och barnbarn!

 
Tioåringen säljer majblommor. Det går "siså", som han säger.
En mormors och en farmors plikt är att köpa majblommor. Gärna många. Helst massor.
 
Strunt samma om vi har mat för dagen, huvudsaken är att vi lägger pengarna på årets grönlila skapelser. Men jag tänkte, för säkerhets skull, förhöra mig lite om säljaren vet anledningen till att han säljer just dessa blommor.
 
- Jo, vet du mormor, det här är barn som hjälper barn!
(Redan där började mina ögon tåras)
- Jaha, sa jag frågande, hur går det till då?
- Jamen, du har väl hört om Ukraina, till exempel? Dom barnen måste ju få pengar av oss så att dom kommer sig därifrån. Dom har det ju jättesvårt nu. (Jag också - med att hålla tårarna borta)
- Joo, det vet jag ju men är det bara till de ukrainska barnen som pengarna går?
- Nää, det finns ju många som behöver hjälp . . .  åsså går tio procent till mig!
 
Han övertygade mig. Älskade unge. Men för att inte just mitt hushåll skulle bli nästa hjälpbehövande, startade jag lobbying bland grannarna. Men bara i "vårt" hus. Jag förberedde dem på att det skulle komma en liten myspropp och ringa på deras dörr och samtliga svarade att de gärna skulle köpa majblommor av honom. (Jag hade annars tänkt lägga till "annars jävlar..." men det behövdes inte.)
 
Han tog inte bara husets boende med storm, han stormade ner längs hela gatan också. I ett hus stannade han och "pratade och hade trevligt" en lång stund. Och sälja fick han. Även om det bara blev en tredjedel av den mängd han tagit på sig att avyttra. Tio procent på en mängd, det blir mycket det . . . Och han är oftast skyldig lillebror pengar. Lillebror som passade på att fylla år mitt i majblommeexplosionen och som fick en slant, förutom glaskulor och en bok med Bellmanhistorier (enda sättet att få honom att läsa frivilligt...). Så - vad tror du han gjorde med slanten? Köpte majblommor av brorsan, förstås!
 
Ju mer pengar storebror tjänar, desto snabbare får lillebror tillbaka det han lånat ut. Att sen lillebror bidrar till att storebror kan betala tillbaka skulden till honom, hör inte hit. Målet med försäljningen av majblommorna är ju, helt riktigt: Barn hjälper barn.
 
Så alla mor- och farmödrar, ni vet väl att ni gör en god gärning när ni köper den dyraste varianten, den stora som man kan fästa frampå bilen. Strunt samma om ni har bil, huvudsaken är att ni har barnbarn.
I år hade jag tur, jag tycker att årets majblommor är riktigt snygga. Jag bävar lite inför kommande år, när nästa barnbarn ska hjälpa barn. I värsta fall måste jag väl köpa en ny jacka, vars krage matchar blomkransen.
 
Men vad gör man inte för barn som hjälper barn?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0