Jaa!! Jag fick dem!

 
Eller?.....
 
Det har varit en hel del inbrott på senaste tiden. Fräcka tjuvar som inte drar sig för att bryta sig in i bostäder i fullt dagsljus. Men polisen är dem på spåren. Och de har bett om rapporter gällande bilar, cyklister och andra som beter sig mystiskt.
 
För någon dag sedan fick jag, kommissarien, korn på dem. En bil, modell minibuss, med tonade rutor som körde sakta genom vissa villakvarter. Tragiskt nog för dem, råkade jag komma samtidigt i min kanonkula.
Eftersom misstankarna föddes hos mig, la jag mig bakom deras bil och körde sakta. Som de. Men medan de spanade in på tomter och gårdar, spanade jag på deras registreringsnummer.
 
När bilen svängde in på samma gata som var min egen slutdestination, fattade jag raskt min mobil och placerade mig strategiskt bakom ett staket eftersom jag visste att de skulle komma körande just där. Gatan är nämligen ett u. Som i uträkning.
 
När några sekunder återstod innan fullträffen, kom min dotter och frågade vad jag gjorde. "Ssccchhh! Jag fångar bovar", väste jag och precis just då, dök den misstänkta bilen fram, exakt där jag förutspått. Klick! Där satt den! Infångad i min mobilkamera.
 
Ja, eller . . . Nånting måste ha hänt under den nanosekund som det tog för mig att sikta på objektet. En gata och ett rött staket, har de något väsentligt bevisvärde? Tro? Jag har inte skickat bilden till polisen än, funderar på hur jag ska göra. Speciellt efter de hejdlösa skratt bilden har framkallat hos dem som fått se.
 
Fasen också. Jag ville ju bli hjälte. Tänk om tjuvarna åkt fast, tack vare mig och min skarpsynthet, tillika slutledningsförmåga.
 
Någon sa faktiskt "Men tänk om det bara var någon som åkte runt och kollade in trevliga bostadsområden som de kunde tänka sig att flytta till?"
Det tog jag som en förolämpning.
Har man sett 112 - På liv och död i flera år, då vet man. Då kan man skilja på rätt och orätt, hederlig och tjuv, ska jag säga.  Om jag sen bara lyckas koordinera min spanarblick och mina spänningsdarrande händer, ska jag nog få till de avgörande bevisen också. En bild med ett synnerligen misstänkt motiv på. Och då jäsiken, då kan de hälsa hem, tjuvarna och banditerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0