Nyss var det rent djävulskt

Det finns andra världar än den jag lever i. Även om jag lätt förlorar mig in i andras. Just nu har jag kvar efterverkningar av djävulen. Det känns sådär.
 
Från det att Ywe, min enda kompis i byn med fem hus, flyttade sedan vi gått ut trean, har böcker varit mina vänner och kompisar. I det fallet är jag enormt sällskapssjuk. När någon frågar om jag lyssnar på talböcker, svarar jag att jag har provat - en gång. I tio minuter. Jag kan nämligen inte höra någon annans röst läsa de repliker och ordväxlingar som mina romanfigurer säger. I mitt huvud finns bilderna, sceneriet, karaktärerna, lukterna, dofterna, känslorna. Det är nånting som ingen annan kan veta och kopiera. Men jag dömer självklart inte ut talböcker! Tänk så underbart för dem som av olika anledningar inte själva kan läsa, att få njuta av en bok. Eller en? Massor!
 
Om du hade den uppfattningen att Djävulen bär prada, så kan jag tala om för dig att den lede kan vara iklädd hemvävd klänning och sjal runt huvudet i stället. Det finns inga garantier för att du ska känna igen ondskan på klädseln, tro mig. Jag har nyss läst Djävulen hjälpte mig, av Caroline Eriksson. En bok som suger energi ur sin läsare. En berättelse om ondska förklädd till kärlek och omtanke. En sträckläsning som man inte vill läsa men som tar tag i en med ett grepp som inte kan lossas.
 
Det mest djävulska med boken är att den bygger på en verklig händelse! Har du hört talas om Yngsjömordet, som skedde i slutet av 1800-talet? Jag kände igen själva ordet men hade inget som helst begrepp om händelsen. Därför köpte jag. Därför läste jag. Och jag ångrar mig inte en sekund.
 
Ibland måste jag låta mig gå igenom saker som berör mig illa. Erfarenheter som sätter sig, som berikar mig. Som ger mig perspektiv. Och det är där böckerna kommer in.
 
Snart kommer den! Reornas rea! Jag ska gå in på Bokus och tjuvkika - det får man. Inga klädställningar i världen kan konkurrera, hur tokröda deras prislappar än är. En snygg blus kan ge mig två böcker. I stället. Valet är enkelt.
 
Dagens beröm går till alla som ler mot okända och kanske till och med nickar och säger "hej". Sånt kan göra att solen lyser genom ett kompaktgrått molntäcke. Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0