Min nya duschkräm!

 
Såklart jag måste testa om den håller vad den lovar!
Om man, enligt reklamen, kan diska tiotusen tallrikar och få dem skinande rena med endast en enda flaska Yes, då borde den kunna lösa upp åtskilliga kilon fett på en kropp också. Eller?
 
Jo, jag vet. Det är en sån dag i dag - igen. Ord, nyord, reklam, dubbelbottnat. Jag frossar.
 
Tog en titt på de av Språkrådet föreslagna nyorden i  vårt svenska språk. Eller svenska och svenska, förresten. Många nyord är ju influerade av engelskan så visst blir svenskan mer och mer internationell. Det är väl främst de så kallade sociala medierna som bidrar till det, kantänka. Vi twittrar, fejsbookar, instagrammar, mejlar, messar och gud vet allt. Det blir mer och mer sällsynt att rajta och stampa (skriva brev och frimärka). Eller visitera varann. Det behövs ju inte när vi kan skajpa. Bara när vi vill bli bjudna på nygräddad sockerkaka. Vilket vi gör bäst i att inte bli, då socker och fett gör oss deprimerade. Jag undrar bara om inte avsaknaden av mänsklig, fysisk kontakt också kan gör oss det?
 
Gubbploga verkar dock helsvenskt. Det lär ska betyda att man bara plogar vägar, inte cykel- och gångvägar eller busshållplatser. Jaså.
 
Dygnis är ett ord i tiden. Dagis och Nattis har ju funnits länge men i takt med att barnomsorgen börjar ha öppet dygnet runt, krävs ju ett nytt ord för det. Jag tycker faktiskt att det låter lite lortigt.
 
Förr fanns Föräldrar på stan och Nattvandrarna, som skulle se till att alla ungdomar hamnade rätt och mådde bra. Nu är det Nätvandrarnas tur. Oberoende av väder och vind kan man nu söka upp ungdomar som tenderar att fara illa. Men hur ger man dem en kram och en tröstande famn?
 
Numera är det också högst tillåtet att carpa, vilket innebär att man får/ska njuta medan tillfälle ges. Förmodligen har det sitt ursprung i Carpe Diem, vilket, i mitt tycke, låter betydligt mer njutbart. Carpa får nånting sniket och tjuvaktigt över sig, känns det som. Men visst, jag kommer förmodligen att använda det så småningom, så naturligt som om det aldrig funnits något annat ord för att njuta när tillfälle ges . . .
 
Inför år 2013 släpptes bland andra nyord "zlatanera", ett verb som sades ha betydelsen "dominera". Hur dumt som helst. Det kommer jag aldrig att använda. Inte så länge Skellefteå AIK leder SHL med 16 poäng före tvåan, i alla fall.
 
Nej, välj in Maria Montazami som sakkunnig i Språkrådet! Då får vi nya, fräscha ord som betyder både det ena och det andra samtidigt. Eller inte alls. "Klänningen är tajt upptill och flimsig nertill". "Min mamma är konserverad". "Jag älskar tofsar. Eller som vi då säger, tassels. Tofsar låter lite toffsigt men tassels mer elegant".
 
Hon kan ju argumentera för sin sak också. Det skulle jag vilja att den som kom på ordet "örngott" också gjorde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0