När drömmen blir verklighet

 
Lördag morgon klockan 06.03.
Hon smyger så tyst hon kan, tillbaka till sängen efter ett uträttat naturbehov. Plötsligt hör hon en röst under täcket:
- Jag är sur på dig.
Hon avvaktar en stund eftersom det finns en möjlighet att han pratar i sömnen men så frågar hon försiktigt:
- Men vad? Varför det?
- Jag har legat på en säng på Rusta hela natten och väntat på dig. Du kom aldrig!
Nu tittar han upp med anklagande blick. Ok, han är vaken.
- Nej, jag var upptagen, svarar hon.
- Jaha. Och vad var viktigare än att komma till Rusta och mig?
- Du, jag har suttit hela natten med Knut Knutsson på vardagsrumsgolvet och gått igenom alla våra koppar.
- De där små som du har gömt i en låda?
- Ja, bland andra.
- Fick du veta nåt om den kinesiska koppen?
- Jo, Knut sa att den kunde vara äkta men den kunde också vara tillverkad i Boliden.
- Äh, nu stiger jag upp . . .
- Men det är ju lördag! Och klockan är bara drygt sex!!
- Ja men tänk på att jag har legat hela natten, både här och på Rusta. Jag är utvilad.
 
Han steg upp och strax efter hördes det välbekanta ljudet av perkolatorn. Hon log och filosoferade en stund om livet.
 
Hep Stars har varit på turné. De fick lysande recensioner. Men hur kan de få kalla sig Hep Stars när det bara är Svenne Hedlund, den ende originalmedlemmen som är kvar? Fusk! Hon minns när hon skrev en minidikt till sin kompis: Jesus är din bästa vän, efter honom kommer Sven.
Det var mest för att kompisen inte skulle rikta sina blickar på Benny Andersson. Han var ju hennes. Men vilken tur att han svarade nej på hennes frieri. Så mycket Kalle Moraeus och knätofs skulle hon aldrig ha stått ut med.
 
Det blev inget med Paul McCartney heller. Herrejisses, tänk om hon tvingats vara med under flumperioden med Maharishi, sitar och droger. Så mycket av det verkliga livet hon skulle ha missat, då när det var som roligast.
 
Rod Stewart gjorde ett fatalt misstag. Blondes have more fun. Skulle hon ha blekt sitt hår och blivit blondin, kanske? Nixpix, det hade varit uteslutet. It´s your loss, Roddan.
 
På nåt sätt har det ändå gått rätt väg. Livet. Det som har varit meningen, har varit meningen och det som inte har varit det, har runnit ut i sanden.
 
Och nu, i den sköna medelåldern, vet hon precis vad som kommer att ske. Vid tiotiden blir han trött framför TV-n där han sitter och ser på någon skidtävling, utför eller längs med. Stiger man upp klockan sex så. Även om man har legat dubbelt så mycket under natten, blir man trött.
 
Hon tar fram den kinesiska koppen, vänder och vrider på den men ingenstans finns det något tecken på att den skulle vara gjord i Boliden. Inte i Kina heller.
Spänningen finns kvar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0