Va? Ska vi skrota Lappland?

 
Samerna tycker inte om att bli kallade lappar. Nu tycker de att landskapet Lappland ska bytas ut också. Åtminstone namnet. Och åtminstone en upprörd röst i etermedia, hade den åsikten.
 
Det är klart att de ska ha rätten att själva bestämma hur de vill benämnas. Om någon skulle säga att jag var norsk i stället för norrländsk, skulle jag ta mycket illa upp. Man vet ju hur norrmännen är, det behövs ju tre stycken för att skruva i en glödlampa.
Egentligen tror jag att det ligger ganska mycket kärlek både i vårt förhållande till norrmännen och till lapparna. Det är bara att vi har lagt oss till med en jargong, som skulle tyda på motsatsen.
 
Men tänk, "den rockande samen", Sven-Gösta Jonsson, fick ju en jättehit med "Jag är lapp och jag har mina renar" och visst var väl den gullig? Fast den hette ju egentligen Vid foten av fjället men vem minns det?
När jag bodde och arbetade i Västerås, fick jag ofta heta "lappstintan" eller "dvärgbjörken". Det tyckte jag också var gulligt. Och längtade hem.
Min far sa en gång att han trodde sig veta, vilket i sig är ett lustigt uttryck, att vi hade lappblod i släkten. Jag tror det var hans mormors mor som kom från ett samesläkte. Jisses, så stolt jag blev!
 
Nu kanske jag har reagerat på det sättet, tack vare att jag är en fusklapp. Men jag skulle vilja att de äkta samerna också kände det så. Jag är både svensk och västerbottning. Kan inte du vara både same och lapp? Med samma stolthet.
Varför ska lapp ses som ett skällsord? Jag är alldeles för oinsatt i ursprungsbefolkningens historia för att veta. Och förstå. Men nog vill jag ha kvar Lappland. Midnattsolens land. Mystikens land. Myternas land.
 
Tänk, så mysigt om vi alla kunde kura ihop oss under ett värmande lapptäcke i vinter. Du vet väl hur det ser ut? Alla de former och färger som finns att uppbringa bildar en fantastiskt vacker helhet. Och den skulle värma gott.
 
Och jag, ja, jag har en vision om att stå bakom någon i en matkö och höra denna någon beställa:
- Lapskojs, tack.
Då skulle jag passa på att sticka fram skallen och säga:
- Same!
Fast på engelska.
 
Äh, det är nog bara jag som skulle ha vansinnigt roligt åt det. Men det skulle jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0