Nä, det ville sig inte i år heller

 
Trots världens sötaste Chewbacca. Trots ett mysigt julfirande i ett riktigt julhus. Trots att landskapet såg ut som ett vykort så blev det som vanligt. Känslan av den speciella lycka som ska infinna sig, den kom aldrig.
 
Och i dag, annandag jul, blänger jag på granen och ljusstakarna och undrar hur länge de har tänkt att stå där.
 
Nej, jag njuter inte av julen. I stället irriterar jag mig på en massa saker som har med julen att göra. Vi köper julklappar som aldrig förr, det slås nya miljardrekord varje år men råd med flyktingar har vi inte.
Folk njuter, med rätta, av ledigheten men så finns det de som säger "men man blir ju lite less på att vara ledig också". Då vill jag föreslå att man anmäler sig som resurs i vården, i handeln, i räddningstjänsten, som bonde, som tidningsbud ja, möjligheterna till att slippa vara ledig är många.
 
Eller, så finns det de som klagar på att det är för få sammanhängande ledigdagar, så att de tvingas ta ut extra semesterdagar för att få den vila de så väl behöver. Då säger jag bara: Se ovan. Det finns yrkesgrupper som inte julen eller andra högtider bryr sig ett dugg om. Men man får väl skylla sig själv om man valt att hamna i just den näringen. Eller hur?
 
Själv har jag inte valt att hamna i den "tärande gruppen" men jag är där likafullt. Den sitsen ger mig rätt att bli äcklad över girighet och egoism. Det är två egenskaper som vi inte ens har råd med.
 
Okej, jag kanske är en gnällkärring men det går över. Klockan 16.00. Då får jag en dos njutningsmedel som jag tvingats avhålla mig ifrån i flera dagar. Det är abstinensen som gör mig så här. Jag klarar inte att avhålla mig från den kicken. Så när matchen mellan Skellefteå AIK och Djurgården börjar, då blir jag som en ny människa. Det är då jag njuter.
Inte av julen.
Man är väl puckad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0