Lättare att säga tulipanaros ..

 
. . än att göra en.
Eller, som min mor fick veta: He gå int både fis å håll för.
Det går inte att vara frisk och sjuk samtidigt.
Man kan inte köra bil och vara passagerare samtidigt.
Man kan inte spela fiol och piano samtidigt.
 
Obestridliga fakta. MEN, vad sägs om följande?
Läsa en bok samtidigt som man lagar mat?
Snyta ett barn och klä på sig själv på samma gång?
Hålla sju bollar i luften på jobbet och barnens aktiviteter i minnet?
Vara trött och effektiv i samma minut?
 
Det finns ett svar: Kvinnor kan.
Det finns också någonting som heter utmattningssyndrom. Då kan man knappt knyta sina egna skor utan att fundera hur man gör det. Då finns det ingen sömn i världen som gör en utvilad. Då är en fungerande kropp, hjärna och vardag en tulipanaros.
 
Du människa, jag kräver inte att du varken ska tro på mig eller lyssna på mig men det finns någon som kan tala om en sanning för dig, som du ska lyssna på: din kropp! Och om du inte gör det, då är du inte, som du tror, duktig. Då är du dum.
 
Därför tycker jag att blommorna på bilden är så vackra. De ser nästan ut som både tulpaner och rosor men de är "bara" tulpaner. Och du, min vän, är "bara" människa. Inte övermänniska.
 
Det går inte att äta kakan och ha den kvar. Och det går absolut inte att både fisa och hålla igen.
 

Kommentarer
Postat av: elinor fredriksson

Kloka ord, det där. Och tulpanerna...jo, det är faktiskt vackra, det måste jag erkänna. De liknar, som du skriver, både tulpaner och rosor...det bästa av båda...

Svar: Ja, du ser, Elinor, man är inte sämre än att man kan ändra sig 👍😄 En vacker dag kanske du föredrar tulpaner framför nejlikor 😉 Men jag ändrar mig aldrig!!! Haha.
Maude Westerman

2015-02-09 @ 12:58:04
URL: http://elinorfredriksson.hoi.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0