Hoppsan! En välkänd brottsling . . .

 
I dag har jag snöat in mer än vanligt. Och det beror inte på vädret.
 
Det är det här med ord. Jag kan snöa in på det ämnet mitt i varmaste sommaren, om det faller sig så. Nu är det dags. Igen!
 
Jag kan inte för mitt liv begripa hur en brottsling kan vara välkänd hos polisen. Att han eller hon kan vara väl känd är ju mer än troligt. Till och med ökänd. Men välkänd?
 
Denna livsviktiga fråga tog jag en gång upp med en ansedd språkvetare och han såg bara helt frågande ut. Det hade han aldrig tänkt på!
Men hallå! Jag vill vara välkänd bland mina vänner, det innebär ju att de tycker om mig, eller hur? Om jag är väl känd bland mina vänner, betyder det bara att de känner till mig väl, eller hur? Och är jag ökänd bland mina vänner, då är de inte mina vänner.
 
Nej, Svenska Akademien, i stället för att syna knasiga nyord under luppen och godkänna dem, skulle ni väl kunna ta en koll på några gamla ord och deras betydelse. Eller? Jag vägrar godta att en människa som gjort en massa brott och hemskheter, ska vara välkänd hos polisen. Om det nu inte förhåller sig så att poliserna de facto gillar den personen och på det sätt han eller hon utför sina brott . . .
 
Visst har jag mycket att göra? Du skulle bara veta.
Och säkert, tack vare det, har jag fått ett hemligt erbjudande från Ougadougou via sms. Men jag får inte berätta om det för någon. Det enda jag kan säga är att om den personen, en inflytelserik och med tjusig titel, får som han vill så kommer han att tjäna en massa pengar. Medan jag får stå för utgifterna. Ja, jag vet inte jag, kanske läste jag mellan raderna i stället för på.
 
Kanske skulle jag kolla hos myndigheterna om mannen är välkänd, väl känd eller ökänd hos dem? Säger de "välkänd" då är det bara att flyga rätt in i äventyret. Det skulle väl du göra? Eller?

Kommentarer
Postat av: Marianne

Ja, var då ett ord i rättan tid! Intressant dessutom. Jag skulle vilja veta vad Professor Lars-Gunnar Andersson har att säga om detta. Du vet han dom förut var på Språket "Spraket.se" och godkände det mesta. "Säger folk så så går det", sa han på omisskännlig göteborgska. Vi gamla svensklärare med uppgift att vara språkvårdare, gnisslade tönder en gång i veckan. Ibland reprisen också. 😇

2015-01-29 @ 21:43:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0