Skitreklam, säger jag bara!

 
Det är inte rrättvist mot det här söta paret, jag vet, men jag kunde/ville inte hitta någon annan bild till dagens blogg. Det handlar alltså om skit. Och det gäller reklaminslag i media.
 
Jag har ju länge retat upp mig på reklam som stör, som ger ovälkomna avbrott i TV-sändningar men som också inleder varje rörlig nyhet på, exempelvis, aftontidningarnas nätupplagor. Jag har försökt att svälja och vara tyst, ja, offentligt alltså. Här hemma låter det om mig!
 
Ta bara ett exempel: De två polisernas biljakt, som slutade så tragiskt. Aftonbladet hade givetvis nyheten i topp och en bild på de båda fordonen som låg uppochnervända i vattnet. För att "läsa mer", klickade jag på bilden och vad fick jag se? Jo, en ung kvinna som ville imponera på sin svärmor med att flambera någonting, vilket slutade med eldsvåda och bilder på familjen med kvinnan i förgrunden som, insvept i en filt och med sotigt ansikte, glädjestrålande stirrar in i sin mobiltelefon och sjunger "Det är min dag i dag, tralalalala ....". Som om det inte räckte var även räddningstjänsten där och sjöng "Det är din dag i dag ...." Varför? Jo, hon hade ju vunnit en massa pengar på nån jädrans spelsajt.
VA??!?!?
 
Gissa om det gjorde ont när verklighetens bild, strax efter, kom fram. En död, en svårt skadad. Jo, räddningstjänsten var där. De sjöng inte.
 
Jag blir äcklad.
 
Att Jimmie Åkessons uttalande om att "det ser mörkt ut för Sverige" föregicks av en reklamfilm om solglasögon, kan jag inte annat än skratta åt. Sen lät jag bli att se och höra på Åkesson. Jag blir så lätt äcklad då också.
 
Men så finns det, tack och lov, en annan sorts reklam också. För ett par år sedan var det Volvo som fångade mig. Inte tack vare bilens förträfflighet, om det hörde jag ingenting. Däremot lyssnade jag och njöt av musiken till reklaminslaget. Mando Diaos "Strövtåg i hembygen" fångade mig direkt. Och inte bara mig. Jag antar att Mando Diao sålde fler skivor än Volvo sålde bilar. Eller?
 
Nu har det hänt igen! Och nu är det Volkswagen som står för fiolerna. En fantastisk låt spelas i deras reklaminslag, vilket övrigt innehåll jag inte har en aning om. Det är BRA reklam det! Där man kan blunda och njuta.
 
Hallå, Emilsson och Håkanson! När Ford kommer med en reklam, som slår Volvos och VW:s låtar, då kan vi börja fundera på bilbyte. Tänk på det!
 
För övrigt måste jag nog börja revidera min uppfattning om att media styr världen. Detta eftersom reklamen styr media.
 

Kommentarer
Postat av: Håkansson

Sök på (ice ice baby ford) på youtube
där har vi en bra reklam med ford :)

Svar: Sorry, Clas, men ni får komma med nåt bättre än så! Dessutom avskyr jag snö och ice, hur mycket än en Ford kan tina bort eländet. Nä, nåt annat får det bli ;-)
Maude Westerman

2015-11-10 @ 16:08:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0