Vad ska jag med 200 lappar till?

 
Tänk, vad ett uteblivet bindestreck kan ställa till med.
Det är ju naturligtvis de nya sedlarna jag avser men om jag råkar tappa ett bindestreck kan jag snabbt förvandlas till något jag inte står för, typ:
Jag vägrar ta emot tusen lappar!
När jag i själva verket inte vill befatta mig med tusenlappar, även om risken därtill är minimal.
 
Nu vet vi ju alla att ordet lapp inte längre är synonymt med same, ej heller tvärtom, men innan det helt har slagit igenom, får vi vara lite försiktiga med hur vi handskas med orden.
 
Jag fattar inte varför vi ska få en hel drös med nya pengar, nu när vi knappt använder dem längre. Vi har kort, vi swishar och har oss. När vi parkerar använder vi inte längre våra småmynt, utan stoppar in kortet och vips!, några långa minuter senare har vi vår parkeringsbiljett. Om vi inte är i Piteå, vill säga. Där parkerar man gratis i tre timmar, förutsatt att man har en lapp (av papper) i fönstret som anger vilken tid bilen ställdes där. Heder åt Piteå!
 
Vi ska få nya en-, två- och femkronor. Vaffö då då?
När använde du ett mynt senast? I en tiggarskål, kanske, eller i en tuggummiautomat om det lilla barnet fick sin vilja igenom. Men annars?
Jag misstänker dessutom att enkronorna och tvåkronorna blir förvillande lika. Kopparfärgade båda två. Med kungens profil på. Självklart. Det hade varit roligare med Victorias. Undrar vilket valspråk hon kommer att välja när det är dags? Det här med "För Sverige - I tiden", har jag aldrig begripit mig på. Jag är mer för "Nu vänder vi blad", som väl snarare blivit vår käre konungs valspråk. Det gillar jag, bokslukare som jag är!
 
Nästa blogginlägg handlar kanske om avstavningar. Som vi, med några år på nacken, rent av hade regler för! Avstavningsregler. Jojomänsan. Det var före rättstavningsprogrammens tid. Då var skinklåda garanterat en maträtt och inte en hudåkomma. Nu kan det vara precis vad som helst.
 
Flygplan kan avisas. Människor som flyr för sitt liv ska inte avvisas. Det är inte alltid det står rätt i en avisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0