Snart självförsörjande . . .

 
 
Jodå, det kommer att bli bra det här. Massvis med tomater och avokado.
 
I det här huset får ordet "frö" användas ytterst sparsamt i slutspelstider som dessa. Alltså läggs gamla, beprövade såningsmetoder åt sidan och nya prövas.
 
Som du säkert ser på den stora bilden, kommer där tomatplantor i full fart. Tipset var att skära en tomat i skivor och lägga i jord samt strö lite jord ovanpå - och vänta.
Den lilla bilden kanske är lite svårare att klura ut om man inte tror att det går att odla ufon hemma i köket.
Jag har fallit för parollen: Släng inte avokadokärnan! Man kan antingen stoppa den i jord eller, som i det här fallet, låta ena halvan vara under vatten - och vänta.
 
Om någon vecka ska dessa växtvidunder få flytta till ett växthus ute på landet och då förväntar jag mig att få tomater och avokado i en oerhörd mängd redan efter ett par veckor.
 
Jag har även köpt blomsterlökar, gladiolus förstås, som ska stå i praktfull blom längre fram i sommar. Är det tänkt.
 
Ibland blir det inte riktigt som jag har tänkt, konstigt nog. Ett år blommade löken i oktober! Det var inte så bra, för det blev en väldigt kort blomningstid då herr Frost nöp till redan natten efter.
 
Nu funderar jag också på att be en händig man bygga en trälåda på ben och göra en massa hål i den så att jag kan fylla upp med jord och sticka ut vinrankor här och där genom hålen med rötterna kvar i jorden inne i lådan. Inom några veckor har jag då fått mitt egenodlade lådvin! Räknar jag med.
 
Som du ser och förstår, har jag stora planer. Och, på tal om plan, skulle det sitta oerhört fint med en AIK-seger i dag. Ja, fyra stycken på raken, faktiskt. Då kunde vi börja fundera på att använda ordet "frö" igen. Så lunda. (Långsökt, jag vet, men jag vågar mig inte närmare än så).
 
Växthusmästaren är lite oroad av mina nya experiment. Det brukar nämligen falla på hans lott att sköta om dem. Själv brukar jag nöja mig med att iaktta och peka. Man ska göra det man är bäst på.
 
Gör det, AIK!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0