Nu räcker det!

 
Det pågår en tävling och då menar jag inte Melodifestivalen. Den kan väl i och för sig vara trevlig medan den tävling jag åsyftar inte är ett dugg trevlig. Tycker jag.
Vi kan kalla den Rubriktävling. Fast det är inte heltäckande. Tävlingen förekommer även i andra sammanhang där det finns en text, som ska locka till läsning.
 
Nu senast har Anna Book varit på tapeten. Så fort hon visar sig, brukar det bli skriverier. Det sitter liksom i sedan hon, som femtonåring, sjöng sin "A B C", som sedan dess har hunnit vara allt från bespottad och förlöjligad till att ha blivit kultförklarad, med ett litet löjets skimmer, för säkerhets skull.
 
Nu var det dags igen. Anna Book skulle tävla i Mellon och jag kunde riktigt se hornen växa på vissa förståsigpåare. De värmde upp fingrarna som skulle flyta över tangenterna medan hjärnan hittade på de mest fantastiska nya ord som skulle beskriva det totala hånet.
Men - vad hände? Jo, Anna Book blev ett offer för klantskallar och hennes låt diskades. Ka-ta-strof!
Hon bearbetade sorgen tillsammans med låtens textförfattare, Camilla Läckberg, som trots att hon själv gått igenom en kärlekskris, hade styrkan att trösta Anna. Kri-sen bestod i att hon hade haft så mycket att göra, att hon knappt hade haft tid att träffa sin älskade Simon.
Något år tidigare hade hon en kärlekskris med dåvarande maken, Martin Melin. Då skildes de.
 
Media kan göra en människa till helgon och lika snabbt till kräk. I går kväll, när jag såg PSG:s match, tänkte jag på det och hur länge Zlatan ska få behålla allas kärlek. Inte min, förstås, för jag är på Cavanis sida, men alla andra miljoner människor. Och då ska du få se på rubriker! Då räcker inte de ord, som används i dag, till. Tänk om han skriver på för "fel" lag. Tänk om han slutar i landslaget. Tänk om han börjar sjunga nationalsången för ett annat landslag, han som aldrig sjungit den svenska. Det är många katastrofer som lurar runt hörnet.
 
Själv ska jag ge ut en tidning. De första världskrigsrubrikerna blir:
 
Hon förföljdes av en okänd man i skidspåret
 
och
 
Misstänkt djurplågeri i Skellefteå. Schäfer sågs skotta gård
 
Bägge händelserna inträffade i går. Vill du veta mer, måste du köpa Plus. I dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0