Jag - en tonårsmormor!

 
Jag minns det som i går. När han föddes. Den 25 oktober 2003.
Inte den blekaste aning om vad som väntade dock.
Jag var ung, nyförälskad och helt omedveten om vad som skulle möta mig, när jag gick in i badrummet den morgonen.
Hej spegel, sa jag som vanligt och förväntade mig ett svar från en svarthårig tjej med ett bekymmerslöst uttryck i ansiktet och ögon som lyste av ren och skär lyckoegoism.
Men spegelbilden krackelerade! Den visade grå hårstrån, rynkor och av egoismen syntes inte ett spår. Jag hade blivit mormor! Under natten hade undret skett och ingenting blev sig likt efter det.
 
Nu fanns det en liten varelse som skulle se på mig som sin mammas mamma! En helt ny generation var född och vad det medförde var jag inte riktigt beredd på. Att det fanns en kärlek som överskuggade allt annat jag känt, därför att den var helt och hållet utan biverkningar. Det fanns någon som öppnade ett rum i mitt hjärta som jag inte vetat om att det fanns. Och där gjorde han sig hemmastadd. Inte fullt två år senare flyttade ytterligare en in, utan att det blev trångt på något sätt. Ytterligare ett år gick och när jag såg mig i spegeln den morgonen, var håret vitt och uppsatt i en knut i nacken, ryggen var böjd och käppen satt i handen. Jag hade blivit farmor!
Visst låter det gammalt? Tre år senare hade fyra stycken flyttat in i hjärterummet, som var proppfullt av kärlek. Där bor de, Gideon, Alfred, Arwen och Mio och nu, när Gidde blev tonåring, hände det märkliga; jag blev tonårsmormor! Men hur läckert låter inte det? Jag känner mig som pånyttfödd. Inte underligt när han i går, vid presentöppningen, plockade fram en massa pengar ur kuvert, blinkade åt mig och sa tyst, så ingen annan hörde: Vill du vara kompis med mig? Och så det där leendet . . .
 
Yes! Jag löser upp hårknuten, rätar på ryggen och kastar käppen! Lycklig som bara den.
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne%2520S%25F6derberg

Jag riktigt ser dej på din målande beskrivning. Varmt och fint som alltid./Kram Y

Svar: Tack, vännen! Du har också ett rum i mitt hjärta ❤️ Kram
Maude Westerman

2016-10-26 @ 18:15:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0