Framtiden och baktiden

 
Motsatsen är inte alltid den man tror. Inte heller alltid speciellt logisk.
 
Mina barnbarn pratar hellre om baktiden än framtiden. Hur lång tid tar det innan kakorna är klara? En baktid som är viktigast i deras ögon.
Om framtiden säger de inte så mycket. Möjligen att de ska skaffa hund. Alla fyra. Den femte, bonusen, har fått en efterlängtat katt men hon pratar mest om allting annat. Och då menar jag allting.
 
På bilden ovan tror du antagligen att du ser stubbar som ligger och står hoven droven. Det är fel. För det du ser är en rastplats i full frihet. Ingen tjusig restaurang med vita, stärkta dukar, kan konkurrera med den här, när det gäller välbefinnande. Möjligen komfort men vem bryr sig?
 
Men nu var det väl framtiden jag hade tänkt skriva om. Jag måste erkänna att jag inte alltid har varit anhängare av vår monarki. Nu är jag det! För tänk om vi hade haft president och vi hade haft en Donald Trump. Det räcker med att vi har en Jimmie Åkesson som skulle kunna tänkas kandidera till presidentämbetet. Och att vi, folket, skulle välja. Hemska tanke. Vilken framtid skulle det ge? Skulle det överhuvudtaget finnas en?
Vilken blir följden om Trump blir USA:s nästa president? Han, som verkar så lättstött, ja, faktiskt ganska så Trumpen. Och på andra sidan har vi då Putin, tänk om han blir Putt? Vem av dem kommer lättast åt kärnvapenkrigsknappen? Jag bävar inför den bilden av framtiden.
 
Nä, jag gör som de älskade barnbarnen och ägnar mig åt baktiden. I dag ska nyblivna fru och herr Morén få en äppelpaj till efterrätt.
I morron är det hockey. På fredag åker vi till Stockholm och syster och svåger, för vidare färd till Spanien! Två veckor i 28-gradig värme och sol. Jodå, jag har kollat framtidsprognosen.
 
Ha det gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0