Inte bara jag som är i ofas

Jodå, de blommade till jul. De pytteminsta, skrynkligaste blommor du nästan inte kan se. Den förväntade mysiga julstämningen bidrog de inte till.
Nu är det februari och vi har julstämning till max! Nu, när vintersporterna har VM, nedräkningen till stugan har börjat och hockeyn är som intensivast. Jätteblommor, knoppar som sväller för varje sekund och stänglar som påbörjar resan uppåt. Fast egentligen är det typiskt.
 
Jag är aldrig i fas. Ta bara modefärger som exempel. När affärernas klädavdelningar ser ut som ett murrigt skogslandskap, då letar jag turkos och lila. När mödelkedjornas kataloger fylls med svart och grått, då ska jag ha gult och orange. Och tvärtom.
 
Döm då om min glädje när grannen kastade in en katalog där jag fann "min" lila tunika. Nu kändes det ju lite skämmigt med bara en beställningsvara så jag slog till med en marinblå tröja också. Marinblått är ju aldrig fel - utom på mig - men jag tänkte att det kanske blir snyggt till mitt stålgråa hår och blågrå glasögonbågar. Jo, så kan jag tänka men inte utan att skämmas.
 
Glad i hågen beställde jag och betalade via nätet. Orderbekräftelsen kom och dagen efter kom en bekräftelse på att ordern var struken. Va? Båda var ju nyheter, stod det i katalogen. Slutsålda? Men pengarna hade de dragit från mitt konto. Då skrev jag ett mejl och ifrågasatte.
Nästa dag kom ett sms från Postnord att ett paket från katalogföretaget var på väg till mig . . . Samma dag fick jag ett mejlsvar, som löd "Det var konstigt. Vi brukar alltid sätta in pengar på kundens konto direkt vid returer".
Men vad då returer?! Jag hade ju för fasen aldrig fått nåt jag kunde returnera!
 
Eftersom jag försöker lära mig att tålamod är en dygd, väntade jag två dagar. Då ringde en herre från katalogföretaget: Hejsan! Nu har vi fått in den marinblå tröjan som var slutsåld så jag undrar om du vill att jag ska skicka den till samma förmånliga pris?".
- Men hallå, sa jag, både artiklarna var ju slutsålda! Ordern ströks ju, fick jag besked om.
- Nejdå, den lila tunikan är på väg till dig och även pengarna för den marinblå tröjan. Ska jag skicka den?
- Nej. Nej. Nej. Tack.
 
Dagen efter kom den lila tunikan. Jättefin. Om jag bara inte hade spillt en stor fläck på den vid första användandet.
Pengarna? Jodå, de fanns helt plötsligt på mitt konto. Nu ångrar jag bara tröjan. Finare marinblåa tröja finns nog inte. Men jag har sagt till den snälla grannen att aldrig mer slänga in en katalog som kan tänkas fresta mig. PLEASE!
 
Så du förstår, om amaryllisarna hos mig blommar i februari och september så beror det inte på mina gröna fingrar. Det beror på ofaser.
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne%25252525252525252525252520S%252525252525252525252525F6derberg

Man sånt sjå. Jag har botemedel till fläcken. Ring mej. /ys

2017-02-06 @ 16:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0