Jag - snäcka eller snigel?

Tro nu inte att jag är ute med håven. Vad då, snäcka eller snigel? Det önskvärda svaret borde vara snäcka, eller hur?
 
Vilken toppsnäcka! En riktig snäcka!
Vinner lätt över:
Långsam som en snigel. Slemmig och äcklig som en snigel.
 
Men - av någon outgrundlig anledning, som jag inte kommer ihåg eftersom det var för mer än  tio minuter sedan, fick jag för mig att undersöka förhållandet snäckor-sniglar. Jag anar att det har med min ovilja att lämna huset att göra. Som snigeln.
 
Syster Gun är likadan. Pappa var också en sådan. Och även om jag spontant känner för att kalla min syster för snäcka, kan jag inte med bästa vilja i världen kalla fadern sammalunda. Alltså, Google.
 
Nu är jag förbryllad. När jag kollar avdelningen "svenska snigelarter", hittar jag spansk skogssnigel. ??
Snäckor tillhör djurstammen blötdjur. Landlevande snäckor kallas i dagligt tal sniglar. ??
 
Och jag som hela mitt liv har trott att benämningen "snäcka" har varit en komplimang. Nu tvingas jag revidera den uppfattningen sedan jag upptäckt, exemepelvis, Bred sumpdammsnäcka.
 
Jag misstänker att det är min före detta arbetskompis, Bosse, som rår för allt det här. Vi träffades på Coop i går och han gav mig en komplimang. Sånt är han bra på. Det fick mig att minnas och tänka på alla de olika epitet på människor som jag har hört genom åren och då flimrade ordet "snäcka" förbi i hjärnvindlingarna. Och det ena gav det andra, så att säga.
 
Beträffande min bloggs vara eller icke vara, sa Chrille: Fortsätt skriva men gör det bara när det känns lustfyllt. Det har jag tagit fasta på. Lustfyllt och/eller angeläget.
 
Om nu ovanstående ansågs angeläget, vill jag bara säga: Bäva månde folket! För speciellt lustfyllt var det inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0