Behöver vi verkligen experter?

 
Expertis kostar. Men kostar de mer än de smakar?
 
Jag är på den berömda krigsstigen. Den har lett mig fram till en mejldialog med ett antal personer. Hit och dit, fram och tillbaka. Ibland har svaren varit nonchalanta och andats översitteri. Då har den verkliga krigaren i mig vaknat och jag har bemött svaret med ett korrekt och faktaspäckat retursvar. När då nästa svar kom, var det också "faktaspäckat" och betydligt mer korrekt, dock undertecknat med ett annat namn.
 
Så här är det: Vi köpte ett abonnemang på CMore som skulle ge oss det ultimata utbudet, ansåg vi. SHL-hockey, spansk fotboll och tennis. Nu har både den spanska fotbollen och tennisen försvunnit och kvar har vi SHL-hockey (Tack och lov!) och Golf (som vi inte alls är intresserade av). Okej, visst förstår man att de olika bolagen konkurrerar om de populäraste sportsändningarna men ska vi, som betalar dyrt varje månad, finna oss i det? Nej, absolut inte. Vi får ju en prishöjning som kompensation!
 
I ett av svaren jag fick, det som var baserat på fakta, konstaterades att "Rättigheterna för SHL och Hockeyallsvenskan är ganska dyra och då kan vi inte sänka priset".
Okej. Men då har jag ett sparförslag: Halvera antalet experter! Eller varför inte minimera? En programledare, två experter och ibland även en domarexpert ska "ta oss igenom hela sändningen". Därtill kommer två, ibland tre, kommentatorer och experter ute på varje match. Skulle inte tro att de uppbär undersköterskelöner.
 
Gör en tittarundersökning och ta fram siffror på hur många som sitter klistrade vid TV-n under hockeypauserna, ivirigt väntande på att få den period vi just sett, förklarad för oss. Jag tror att det finns pengar/tjänster att spara in där.
 
I går fick vi dessutom se musikexperter i gång. Nej, inte svenska folket, som egentligen ska utse segraren i den inhemska Melodifestivalen, utan utländska "experter" som ska avge poäng till VÅRA låtar! Jag säger bara, om jag hade suttit i en sådan panel, som Norge hade anlitat,  för några år sedan, skulle jag väl aldrig ha röstat på Alexander Rybak och hans fela. Det var ju solklart att han skulle spöa skiten ur oss alla andra så varför bidra till att han skulle komma till final?
Nu vet jag ju inte om alla människor är lika ogina som jag men det hör egentligen inte hit. Ett svenskt bidrag ska väl ändå väljas av det svenska folket, som lördag efter lördag genomlidit delfinaler och andra chanser.
 
Äsch, jag vet inte. Man kanske bara ska lägga sig platt och acceptera allt. Och kanske inse att det enda jag är expert på, är mig själv. Åtminstone tills jag går till en välbetald expert på människor. Men det gör jag inte. Om den inte visar spansk fotboll och tennis på mottagningen . . .
 
PS. Kom ihåg att jorden en gång har varit platt. Och att det finns de som fortfarande hävdar att den är det. Tur att vi omges av experter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0