Julstressad? Jag vet inte det jag.

(null)

Min äskade mor hade en stor, flätad korg i sovrummet, där hon förvarade garn och färggranna sockar som hon stickat. Hon "klagade" ofta över att det på kvällarna blev ett fasligt liv i korgen och hon kunde inte, trots idogt detektivarbete,  förstå varför.
Nu, när jag läser i Tomteboken: "... och det som är nästan roligast av allt är att gömma sig i korgar fulla med nystan ...", blir det glasklart.
Tomtar är vegetarianer. Detta efter en överenskommelse med kaninerna år 762. Aha, då fattar jag.
De har 21 förnamn som de använder, bl a Stina, Maja, Jon, Anton, Holger, Per och Frans.  
Just det här med tomtenamnet Frans tycker jag är intressant. "I gamla smedjan bakom jultomtarnas loge har Finurlige Frans sin verkstad. Smeknamnet har han fått för att han är så uppfinningsrik. Eftersom Finurlige Frans är finurligare än alla andra tomtar är det han som får i uppdrag att tillverka alla nya saker som tomtarna behöver."
Denne tomte känner jag personligen! Och visst heter han Frans. Men inte som tilltalsnamn 😉
Jag kan förlora mig länge i böcker om tomtar och deras ursprung och historia. Den som tror att tomtar bara finns "på loftet" har fel. Den som tror på jultomten har också fel. Men den som har hittat en rad med sallad mitt inne i djupa skogen och har läst Tomteboken, den vet. Självförsörjande vegetarianer, you know.
  (null)

Och den som har en korg med garn som lever om, kan känna sig trygg.
Men den som hör röster från fläkten, får fortsätta att fundera. För fläkttomtar har jag inte sett nåt om i någon enda av de vetenskapliga böcker jag har läst.
Nu ska jag ge mig på korsordet om Birgit Nilsson och operans värld. Helt verklighetsfrämmande,

En stor julkram till dig, bloggläsare, och en önskan till var och en om en Fröjdefull Jul 🤗❤️

Kommentarer
Postat av: Ima

God Själv

2018-12-24 @ 08:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0