Boll??

(null)

En boll har alltid varit rund. Nåt att använda vid lek och spel.
En chokladboll har också alltid varit rund. Och god. Nu kan den tydligen vara långsmal och hur den smakar, har jag ingen aning om - än.
Allting är föränderligt, språket, klimatet, pensionsåldern, ja, i princip det mesta. Och på tal om ålder så är inte en sjuttioåring längre sjuttio år, utan femtio. Medan femtioåringarna visst är trettio. Hur gammal jag är? Inte en aning. 

En sanning är inte längre en sanning. Den kan vridas och vändas på, vara mångbottnad och så nära en lögn den kan bli, utan att bli åtalad. Ta tidningsrubriker, till exempel. När jag står i en kassakö brukar jag roa mig med att kolla tidningsomslag och försöka lista ut vad som döljer sig bakom alla smaskiga rubriker. Detta efter en egen näsbränna.

I min ungdom var Björn Borg en av mina stora idoler. Men vad visste man om privatpersonen Björn? Inte så mycket som jag önskade. Till en dag när jag såg en löpsedel med texten: Nu kan vi avslöja Björn Borgs hittills hemliga liv mellan tennisturneringarna! Köpte jag tidningen eller rusade jag och köpte tidningen? NU skulle jag äntligen få komma Björn närmare in på livet.
Kort sagt kan jag väl säga att han, håll i dig!, åt, sov och tränade! Antal timmar redovisades.
Var då rubriken en lögn? Absolut inte. Den fyllde sitt syfte, att väcka nyfikenhet, locka till läsning  och köp av blaskan.

Jämfört med dagens "aptitretare" var den oskuldsfull. Nu ska jag inte peka ut någon särskild blaska, helt enkelt beroende på en rädsla att väcka en helt onödig uppmärksamhet men att en av Sveriges största tidningar, med en så kallad sportavdelning, kan använda den till att sprida rent skvaller, där rubrikerna har väldigt lite med verkligheten att göra, det är att håna eventuella läsares intelligens.

Det är nyttigt med en viss skepsis. Som påståendet att sommartiden infaller i natt. Jag är mycket skeptisk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0