Sa nån ”värderingar”?

(null)

Såg en del av partiledardebatten går. Ett hett diskussionsämne var det enormt ökande antalet våldtäkter som sker i vårt land. Det talades om "andra kulturers värderingar", inte bara från SD:s ringhörna, utan från de flestas. Jag tänker inte ge mig in i just den debatten, men jag måste lufta en fundering jag haft en längre tid. Och den handlar om värderingar. Eller?

Det gäller ett ord. Ett ord som skriks i ilska, frustration, besvikelse på idrottsplatser, tävlingsarenor, lekplatser (!), i princip överallt där frustration uppstår. "F*tta". Du känner igen det, va? En av benämningarna på det kvinnliga könsorganet.

I min vildaste fantasi kan jag inte förstå och begripa hur just det ordet används av, framförallt, grabbar, killar och män, som ett utryck för någonting negativt. Är inte just det ordet synonymt med det som de flesta manliga varelser längtar efter? Eller har de ordet vagina i sina tankar? Alternativt snippa? Skulle inte tro det, va?

Jimmie Åkesson sa i debatten: Man byter inte värdering för att man byter mark. Men jag tror inte att han tänkte på den egna tomten kontra fotbollsplanen, eller gräsmattan mot skogsmarken. Det tror inte jag heller och det skrämmer mig.

Jodå, jag har hört att även det manliga könsorganet får sig en åthutning ibland, när något gått snett, men det är mer sällan. Av förklarliga skäl?
Om vi nu ska lära våra nysvenskar vårt språk, våra traditioner, våra seder och bruk, borde vi inte då tänka på hur vi låter? För det är väl ändå inte så, att vi drar likhetstecken mellan vårt språk och våra värderingar? Även om det är precis det som vi lär ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0