Klockan 14.08 ble de kväller . . .

(null)

Dagarna mörkna minut för minut, sjöng dom så vackert i sången Höstvisa. Men, sjunger jag, SNART vänder det, tralala. Den 21 december är sista dagen som mörkret har suverän makt, sen börjar brottningsmatchen mellan ljus och mörker, där utgången är given.  Det finns bara en segrare, åtminstone här i norr. Ljust, ljust, ljust dag som natt!
Jag kan fixa den mörka tiden med hjälp av minnen och längtan.
Men jag ska inte förringa betydelsen av lampor. Pyttesmå ljuskedjor i blommor och flaskor, adventsstakar och -stjärnor, julgransljus, levande ljus, alla slags ljus faktiskt. Det är bara att vräka på. Den kostnaden reglerar vi till sommaren, då spisen är det enda som drar ström de dagar inte grillen används. Nästan i alla fall.

Jag vill inte bagatellisera känslorna hos alla dem som verkligen har det tungt i mörkret, jag vet att många lider svårt. Men att slå ett slag för den 21 december, kan väl inte skada? DÅ vänder det! Dagarna ljusna minut för minut . . .
Min låt.

Kommentarer
Postat av: Ima

Underbara, är lite i mörkret men som sagt ovan
fina min

2018-11-26 @ 20:17:19
Postat av: Karin

Heja Maude, din blogg får mig att stå ut ytterligare några dagar. Tack och lov också att snön fortfarande håller sig borta. Tänk, vi har tjänat 1,5 vintermånad hittills av den lååånga jäkla vintern!!

2018-11-29 @ 08:23:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0