Skönt att vi är som olika

(null)

Här sitter jag och väntar. Ja, inte just nu förstås för nu är det inte mitt väder. Vad jag väntar på? Våren och sommaren förstås!
Det slog mig att vi skulle kunna fylla en hel riksdagssal med förespråkare för olika väder. Faktiskt enbart från min bekantskapskrets. Ove älskar snö och skidåkning. Sandra älskar snö och skoterkörning. Hans B älskar mycket snö, massor så att man kan köra fast med skotern. Lunkan hatar snö, är less på att skotta fram postlådor ur plogvallar. Annie har inget emot snö bara den inte hör till den mörka årstiden. Hon har ändrat sig lite sen hon var tre år och kom neddansande i pyjamas, sedan hon hört sin mor utbrista: Vilket skitväder! Då log hon med hela ansiktet och sa: Jag älskaj vädej!
Hennes bror, Ted, tycker inte om vintern men gillar sommaren, fast bara om det regnar! Så där lagom så att fiskarna nappar, inte för mycket för då slutar de nappa, viktigpettrarna där. Om de bara visste att det räcker med att de nappar en gång för då blir de fotograferade, pussade och tillbakasläppta i vattnet igen. Det kan dom väl bjussa på, laxarna och öringarna, Oavsett väder.
Yvonne är inte så kräsen, bara våren, sommaren och hösten innehåller perfekt bärväder. Och svamp. Rikliga skördar av allt, då är hon nöjd. Jo, och så om hon får åka skidor på vintern och träffa trevliga och hjälpsamma människor längs spåret.
Syster Gun vill inte ha snö på vintern alls. Inte på sommaren heller. Men så bor hon ju i Stockholm också. Syster Ima fullkomligt älskar snön - i Skellefteå. Själv bor hon i Linköping och slipper den.
Jag vill ha en kruttorr vår och försommar, utan vattenpölar där mygglarverna kläcks.
Om vi skulle ta och bilda en väderriksdag och -regering och ena oss om vädret. Vi kan ju börja att bestämma om sommartidens vara eller icke vara. Ajdå, där sprack det på direkten.
Det kan inte vara lätt att tillgodose allas viljor och önskningar men det skulle ju räcka med mina. 😉 Jädrans så perfekt det skulle bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0