Kladdkaka? Självklart!

(null)

I går fyllde han tio år. Vad han önskade sig? En kladdkaka förstås. Same procedure as every year. Men tidigare hade den självklara önskningen åtföljts av en önskelista innehållande minst ett lasersvärd. Varje år. Dom går ju lätt sönder. I år la han pannan i djupa veck och funderade men kom bara fram till att "en fotboll kanske kunde vara bra", dock ingenting han direkt önskade sig! Även Mio, som han heter mitt älskade barnbarn, har hamnat i pengaåldern. Där har Arwen, hans storasyster som fyllde tretton i förrgår, även hamnat. Hon har varit ett proffs på långa önskelistor tidigare men nu är det trögt. Hon vill ju inte direkt säga ordet "pengar", det får bli liksom lite underförstått när hon ler sitt fina leende och rycker på axlarna när jag frågar vad hon önskar sig.

Okej, jag är ju ingen nybörjare. Mio och Arwen har två äldre kusiner, Gideon och Alfred, femton och fjorton, och de har sen lääääänge slutat önska sig något annat än pengar. Så, när de fyller år får de en slant men när det gäller julklappar har jag satt ner foten. Julklappar är paket och jag slår inte in pengar i ett paket, bara så ni vet. Och om de inte kommer med några önskemål, riskerar de att få kalsonger (blää), sockar (men mormor!) eller nån praktisk pryl som de inte kommer att använda. Skyll er själva när ni inte kan klämma fram en önskelista!
Men när det gäller kakor och andra godsaker, då är det minsann inte svårt. De får bestämma varsin sort, som jag bakar till dem när de fyller år.
Mio - kladdkaka, varje år
Arwen - dubbla knäckflarn med  chokladsmörkräm mellan
Alfred - samma som Arwen
Gideon - har gått över från knäckflarn till potatisbakelser i långpanna (det blir fler av dom)

I år bestämde jag mig för att gå all in på kladdkakan. En tvåvånings med fyllning av ljus choklad och grädde. Den dög.
Arwens knäckflarn bakade jag dygnet runt. Första omgången tvingades jag slänga, den blev inte som den skulle. Morgonen efter gjorde jag ett nytt försök som lyckades. Träffade grannen mittöver i trapphuset: Vå klåån, baka du döngne runt du? He lukte bakaneinga både i går kwäll å nöu om mårjan.
Att misslyckas med bakning gör mig inte på gott humör. Det borde hon veta vid det här laget . . .
Men att femtonåringen (sexton i höst) och fjortonåringen har bjudit in sig till mormor på middag i dag, det gör mig på väldigt gott humör. Man duger liksom. Föräldrarna är borta över helgen, så när Gidde ringde och hörde sig för om middag "på söndag", frågade jag förstås om de inte ville komma och äta på lördagen också. "Tack, men det blir för stressigt. Du vet, vi har ju både hus och hund att sköta om". Jag skrattade länge sedan jag lagt på luren. 
❤️

Kommentarer
Postat av: Ima

Du är den perfekta generationen

2019-05-05 @ 13:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0