Somliga har svårt att fatta . . .

(null)

. . . att det till exempel är höst. Att det har varit under minusstrecket en del nätter. Att naturen byter färg och skalar av sig sommardräkterna.
Nejdå, somliga helt enkelt struntar i att foga sig efter omständigheterna. Som vår ampelblomma i stugan. Den bara blommar och blommar. När jag gick förbi den med skottkärran full med andra ettåriga växter, låtsades den inte se oss. Men jag ger mig den på att om jag flyttar den till balkongen i stan, då dör den. Jag har inte hjärta att slänga en sån otroligt vacker växt så vi åker väl dit med ojämna mellanrum och tittar till den, även om vi har gjort slut med stugan för säsongen.

Tror faktiskt inte den skulle trivas i stan, på balkongen, heller. Omgiven av en AIK-flagga, en svartgul vindsnurra och ett pågående projekt. Jag har nämligen fått för mig att skapa Stadens Tre Årstider på balkongen med hjälp av en spaljé och en mängd supervackra glasdroppar i olika färger. Det var inte så lätt som jag trodde. Vi får inte riktigt till ljussättningen nämligen. Och där smög sig ordet "vi" in. Jodå, pysselgubben har engagerat sig, han gillar nämligen utmaningar. (Nu kan jag höra någon närståendes röst: det har vi väl förstått för länge sen, han är ju gift med dig ...)  Ja, eller hur!!

I längtan finns sommaren. Därför finns den inte på balkongen. Därför kan vi inte flytta blomman från stugan till stan.
På tal om att ha svårt för att fatta. Ska en sextonårig liten tjej tvingas utstå spe och förnedrande kommentarer bara för att hon har tagit tag i jordens största problem och försöker få oss alla att förstå och förändra? Hånas av dem som verkar strunta i om våra barn och barnbarn ska ha en planet som går att leva på, huvudsaken är att den funkar under deras livstid? Förbaskade fullblodsegoister! 
Det Greta gör, är stort. STORT! Och när hon talar till oss, ska vi lyssna! Och agera utifrån de fakta hon presenterar för oss. Jag skulle vilja påstå att vissa "stora" män har precis samma problem som bloggens rubrik i dag. Men i motsats till blomman är de är långt ifrån njutbara och borde inse att deras blomningstid var över för länge sen. Om de ens har haft någon eller om de gjorde som en del av mina gladiolusar, vissnade redan i knoppstadiet . . .



Kommentarer
Postat av: Ima

Du underbara lilla sös, kram

2019-09-30 @ 13:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0