Jag ser ljuset!

(null)

I dag, påskdagen den 4 april 2021, är det helmulet, helgrått, helblåsigt och helhurvigt.
Ända tills jag går in i vardagsrummet!
Alltså, finns det något som kan lysa upp en hel tillvaro bättre än tulpaner?
Jag menar, i normala fall finns det mycket annat som kan konkurrera ut blommorna; barnbarn, barn, sol, ishockey, fotboll, mat, goda vänner, ja, en hel massa faktiskt. Men nu är det som det är, som alla vet. Och då är det underbart att tulpanerna finns! Som lyser.

I går hade jag en diskussion med självaste solen. Ett vårtecken för oss är när vi kan inta tvåkaffet på balkongen och njuta av lä och värme. I går lyste solen enbart med sin frånvaro, trots löfte från tillförlitlig källa, precis när det var kaffedags. Men när vi lite senare skulle se en hel del sport på TV, då passade den rackarn på att inte bara komma fram, utan att vrida på sin maxstyrka rätt in i TV-soffan. Vaddå mörkläggningsgardiner? Aldrig i livet! Jag gillar ljus, det är bara det att det ska ha förstånd att veta när det passar och inte.

Snart har vi ljust dygnet runt. Bästa tiden på året. Jag kan stiga upp mitt i natten och klart och tydligt se allt som händer och sker. Om en hare skuttar förbi. Om våra cyklar står kvar. Jag kan också se att det är en dörr till förrådet som inte stängts igen ordentligt och som ger upphov till det där mystiska ljudet som gett mig hjärtklappning. Jo, jag kan se men oftast är det Staffan som blir brutalt väckt och snäll och modig som han är, stiger han upp och kollar eventuella inbrottstjuvar, världskrig, otillåten skogsavverkning och annat som jag redan funderat ut.
Eftersom allt detta händer på sommaren då vi bor i stugan, kan det också hända att han går ut och stänger igen dörren. Vilken karl jag har 🥰
När jag var barn och det hände att jag var ensam hemma nån kväll, låste jag aldrig dörren. Det byggde på teorin att jag snabbt skulle kunna ta mig ut om någonting hemskt hände. Att någon hemsk lika lätt skulle kunna ta sig in i huset, hade jag förmodligen ingen tanke på. Numera känner jag efter två-tre gånger att dörren är låst. Det finns faktiskt björnar i närheten av stugan.
Hemma i lägenheten i stan har vi dubbla lås och gatlampor precis utanför. Plus tulpaner! Jag ser ljuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0