I dag har du namnsdag, Rut, så nu åker julen ut

(null)

I dag, den fjärde januari, fyller min mans sons hustru år, Rut har namnsdag och i morron har Hanna namnsdag. Och? Allt gäller en och samma person!
Men hur tänkte ni där, Eva och Arne? Slås inte alla tre högtidsdagarna ihop till en? Och alla tre potentiella presenter blir också en? (Oss emellan tycker jag att det var jättesmart 😉)
Själv har jag namnsdag den 14 mars, 7 oktober och 9 oktober. Vilket jag var tvungen att googla på. Jag firar nämligen inte alls mina namnsdagar förutom den 21 juni, då det är Alf. Min kompis och namne (Maud) gör likadant, nämligen struntar i "sina" tre namnsdagar o h firar sig själv, med pompa och ståt, den 2 juni. Rutger. Jepp. På Rutgerdagen. Det har vi gjort länge. Väldigt länge . . .
Orsaken till detta, håller vi för oss själva, men så mycket kan sägas att det har absolut ingenting med eventuellt snygga killar att göra. Punkt.

Men det var det där med att dansa ut julen, jag skulle blogga om. När solen lyser på den tända adventsljusstaken, då är det omöjligt för mig att försöka värka fram någon som helst julstämning. Och varför skulle jag ens, när Staffan känner samma sak? 
Det enda han gruvar sig för, är den naturliga följden: Ut med det gamla, in med det nya. Det är samma sak när sommaren är slut och vi flyttar från stugan in till lägenheten i stan. Nånting nytt ska införskaffas som plåster på såren. Ibland har jag storvulna planer, ibland räcker det med en ny stekpanna. Det storvulna blir aldrig av men det är kul att drömma. Mannen har lärt sig det och är inte särskilt orolig. Han avvaktar och löser korsord.
I år tror jag att vi ska satsa stort och införskaffa både en ny filt till soffan och komplettera en samling vi har av glas. Vi hade två men ett kraschade på grund av oaktsamhet så nu funderar jag på om vi skulle slå till med ett nytt. Eller en ny, jättestor TV. Vi får se vad det blir. Ett ljus kanske.

Var sak har sin tid, säger han. Mannen. Och baske mig om han inte har rätt. Ibland. Åtminstone när det gäller Svåra krysset och Kvistiga krysset. 

Kommentarer
Postat av: Ima

Gott Nytt År o härligt att höra att det låter likt Dig o gläder mig helt klart, fortsätt så,
kram o god fortsättning

2021-01-05 @ 11:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0