Beviset - världen ÄR uppåner!

(null)

Jodå, jag har länge misstänkt det. Många suckar har jag hört: "Man undrar verkligen vart världen är på väg". Eller, som vi säger, "vars i hela friden är världen på väg". Om vi nu inte säger: "Våsch i haile verta håll ve på hammern" Men då måste det vara till en invigd i bonnska språket, annars får man inget vettigt svar.

Jag fick ett upprört telefonsamtal härom dagen. Det var Alfred, 16 1/2 och får övningsköra, som knappt lät mig svara innan han hojtade: "Hej mormor har du hört vilken katastrof? Det är hemskt, fruktansvärt!" 
Vad? Vad? Vad? halvskrek jag, skräckslagen.
"Alltså, nåt så hemskt, mamma vet inte vilket land Ronaldo kommer från, inte vars Messi kommer från, inte Ronaldinho, hon vet inte ens i vilket lag Cavani spelar!! Mormor, vi måste ha ett möte!"
Alltså, när min son var 16 år, kunde jag namnet på varenda Liverpoolspelare, vad skulle vi annars prata om? Skolan? Läxor? Tjejer? Inte en chans. Men fotboll gick bra så det var bara att sätta sig in i den världen och, tänk, jag fastnade. Medan sonen gick vidare till annat.

Jag har till min stora lycka en make som är lika intresserad av sport, som jag är. Men ibland får intresset en bitter eftersmak.

När min far spelade fotboll i Klutmarks IF, hade han en sockerdricka bakom målet att läska sig med. Jag vet inte om någon annan klubb försökte värva honom och lockade med, exempelvis, Loranga, men i så fall var det lönlöst. Klutmark var klubben i hans hjärta.

Nu har inte fotbollsspelare nåt hjärta längre, åtminstone inte klubbhjärta. Kommer någon och viftar med ett MILJARDkontrakt så är det snåltarmen, inte hjärtat, som bestämmer.

Vårdpersonalen går på knäna. 
De sliter ut sig för att andra människor ska få må så bra som det bara är möjligt. Nu under pandemin är det många som gjort allt de kunnat och orkat för att kunna hjälpa. Med risk för att själva bli allvarligt, kanske livshotande sjuka. Naturligtvis ska de belönas.
Tyckte en del landsting.
Presentkort på 500 kronor. Flyttad sommarsemester till september. 5,6 miljarder kronor om de flyttar till annan avdelning.
Nej, förlåt, nu blandade jag visst äpplen och päron. Eller fotbollsspelare och sjuksköterskor. De förra får människor att sjunga. De senare får människor att överleva.
De förra tjänar miljoners miljarder. De har en talang. De senare tjänar till brödfödan. De har ett hjärta.
Visst tusan är väl världen uppåner!

Men Affe, klart vi ska ha ett möte. Din mor ska åtminstone veta att Cavani spelar för Manchester United. Han har ju skrivit på ett nytt kontrakt med dem och får 250 000 £ i veckan. I veckan!!! För att han är bra.
Din mor är sjuksköterska och tjänar mänskligheten. För att hon är bäst.

Men världen, den är definitivt uppåner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0