Det är inte utsikten som knockar mig - det är insikten . . .

(null)

Vi tar en till:
(null)

Är det inte fantastiskt så säg. Jag blir rent lyrisk av hösten i naturen. Vart jag än vänder mig, hittar jag alltid nåt att beundra.
Det är utsikten det.
Men så kommer insikten.
Vilken dag som helst kan det se ut så här:
(null)

Och jag går i däck.
På tal om däck är det hög tid att byta till vintersådana. I morse var det tydligen snorhalt (om uttrycket ursäktas men kombinationen är a Match made in Heaven), för det blev en massa bilolyckor längs vägarna. Redan? Säger kanske någon.
Jo, men så här är det. Om du trodde att Sverige hade fyra årstider, hade du fel. Tänk dig tallriksmodellen; kött, potatis, sås, grönsaker. Inte skulle det bli samma smakupplevelse att först äta köttet, sen potatis, för att efter det sleva i sig en massa sås och till sist halvhjärtat ta sig an grönsakerna. Nä, och det här har tydligen vädergudarna uppfattat och anammat.

Numera ska det blandas hejvilt. Vad som helst kan ske när som helst. Det tydligaste tecknet på det, såg vi i går när en TV-meteorolog hade två olika alternativ på vädret gällande samma dag. Antingen skulle Norrland få sol och fint, alternativ 1, eller så skulle Norrland få regn, alternativ 2.
Visst är det underbart fint med höstsol som lyser på alla mina favoritfärger men å andra sidan gör det inte så mycket om det är regngrått heller. Då kan man mysa inomhus, läsa en bra bok, planera två veckors matsedel, lösa korsord och annat mysigt.
Bara det inte blir vitt!! För tro nu inte att det snövita kommer för att stanna, nejdå det försvinner efter några dagar och lämnar allt i blötsvart.
Ända till i mars då det snövita återkommer och blir kvar. Lääääänge.
Insikten har återigen knockat mig. Utsikterna att det blir som förr är små. Det har vi själva sett till.
💥🥊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0