Glad Påsk? Eller?

(null)

Ja, det är ju frågan det.
Och varför ska just Påsken vara glad? Det är ju först på Påskafton som det händer positiva saker, enligt traditionen. Dymmelonsdag, skärtorsdag och långfredag är det bara elände, som alla vet. 
Från och med Påskafton lättar det, alltså. Påskdagen och Annandag Påsk råder glädje.
Men nu hänger inte traditionen längre med. Den överskuggas av dagsfärsk verklighet.

Julen ska, som bekant, vara God. Det fixar vi med ett överdåd av mat och andra godsaker. Pingsten ska vara Glad för då närmar sig sommaren. På tal om den så ska Midsommar vara Trevlig. Sedan kommer, i de flesta fall, en semester som önskas vara Skön. Och så där håller det på.
Vi har således olika förväntningar på olika högtider och helger. Och nu är vi alltså inne i en synnerligen Glad sådan. Om inte om fanns. Kan också stavas Putin.
Får jag verkligen sitta här hemma och vara glad när jag äter påskalammet (vilket jag självklart inte gör eftersom jag tror att jag inte tycker om det) när jag vet hur andra människor längre österut har det? Jag vet inte.

När Skellefteå AIK inte tog sig vidare i slutspelet, hade jag inga som helst problem med mina känslor. Deppad. Ledsen. Smått förbaskad. Men också en stor kärlek till "mitt" lag som har förgyllt min vinter. Allt var normalt och tillåtet.
Nu, i påsk, blandas känslorna och blir till ett enda stort virrigt härvelkors. (Ett uttryck som jag har använt så länge jag kan minnas om just känslor, utan att veta vad det är och nu, när jag för ordningens och den eventuella censurens skull har googlat på härvelkors, känner jag att det nog inte riktigt stämmer in på mina outredda känslor men det är ju ett så läckert ord så jag fortsätter troligen med den beskrivningen).

Jag har en stor familj som jag älskar över alla gränser, jag har ett hopp om att Jocke Lindström fortsätter i AIK nästa år, jag har så många underbara vänner, jag ser tecken på vårens ankomst och med den längtan till stugan, 
Jag har ett hat mot krig, mot slakt av oskyldiga människor, mot oinskränkt makt och girighet och, ologiskt men sant, mot hat.

Men, jag önskar ändå en Glad och God Påsk till alla 🐣
Undantaget vissa som jag önskar ett Slut. Vaddå, glömde jag Gott? Inte en chans . . .



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0