Ska man skratta eller gråta?

(null)
Dalälven utgör gränsen. Hört det förr?
Allt söder om Dalälven räknas till Sverige, det har påståtts länge nu, medan allt norr om räknas till Norrland om det ens räknas alls.
Nu har Sveriges nya regering utsetts. Gränsen är tydlig. Den nordligaste ministern kommer från Borlänge - vid Dalälven!! Tydligare kan det inte sägas.
Finns det verkligen inga duktiga, hängivna, kloka, förståndiga människor i Norrland? Den frågan är så dum att den inte ens behöver besvaras. Ändå ställer jag den. Till regeringen.
Jag älskar mitt Norrland. Jag älskar naturen, luften, dialekterna, älvarna, kärvheten, ja, i princip allt som finns här. Speciellt det som bara finns här. Det exklusiva. Ett ord som inte ska förväxlas med exkluderade (inte medräknade, uteslutna, utestängda med flera synonymer). Är det där felet är? Det är för dålig ordkunskap? Även om de i regeringsställning är duktiga på att prata så kanske de inte har kläm på riktigt alla ord?
Nej, jag vet inte jag. Kanske är det bara så att vissa mäktiga människor inte har tid att gå ut i skogen, luta sig mot en stor, gammal tall och få ta del av den klokskap den besitter.
Kanske trampar en del alltid på så hårda underlag att de har glömt vad en mjuk skogsstig kan göra, till och med för hjärnan.
Jag tror att det vore bra för människan om vi kunde variera underlaget vi går på. Jag tror också på mångfalden, att vi lär oss av varann, sånt som vi inte hade en aaaning om.
Att det finns duktigt, dugligt folk norr om Dalälven är ett axiom (ett påstående som är så självklart att det inte behöver ifrågasättas).
Hur kommer det då sig att alla ministrar i dagens regering bor i Svealand eller Götaland och ingen kommer från Norrland?
Vem vet vad framtiden har i sitt sköte? Kanske finns det hemliga planer på att göra Norrland till ett eget land med egen väderkarta?
Vem vet, som sagt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0