Då - var det Ringo Starr. Nu - är det grå starr!

(null)

Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans, en jättefin dikt av Erik Lindegren. När vi "tvingades" läsa dikter, på gymnasiet, och dessutom analysera dem, protesterade hela min kropp. Inte på grund av själva diktläsandet, utan analyserandet; vad ville författaren ha sagt, varför valde författaren just det ordet och så vidare, och så vidare. För mig skulle en dikt vara läs- och minnesvärd om den skulle ha betydelse just för mig. Du vet, "Varför ska man älska den man ändå aldrig får, varför tändes i mitt hjärta kärlek vid så unga år". Det var grejer det! Precis som att jag hade skrivit den själv. Och det hade jag. Överallt. I matteboken. På omslag och pärmar. På skolväskan (väldigt liten text på undanskymd plats så inte pappa skulle upptäcka det). Jag var ständigt olyckligt kär, där föremålen för min låga ständigt växlade. Den ende som höll sin förstaplats en längre tid var Paul McCartney. Han var dessutom ett bombsäkert exempel på olycklig kärlek. Som jag led!

Men tiden gick och plötsligt uttalades inte Starr som Ringos efternamn (Star=stjärna), utan starr kom in i mitt liv, inte bara som en ögonsjukdom, utan med tillägget grå. Finns det ett tydligare tecken på ålderdom? Grått hår, grå syn, grå dimma i hjärnan.
Det där första barnbarnet som föddes, gjorde det för tjugo år sedan! Det andra barnbarnet som föddes, tog körkort härom dagen. Milstolpar i en människas liv. Vad jag inte fattade var att jag liksom också hängde med, inte i utvecklingen men i åldrandet. Vilket jag är oerhört glad för!
John Lennon och George Harrison är borta. Men inte långt borta. Så länge jag minns, finns dom.
Vilket förstås inte är någon som helst garanti för varaktigheten.
Såg du att jag skrev "dom" och inte de, som hade varit det korrekta. I en blogg har jag en frihet att hantera språket nästan som jag vill. Så är det definitivt inte överallt. Tänk vilken cirkus det skulle kunna bli, speciellt i rubriker. Dom fick sin dom. Dom kämpar för domkyrkan. Det finns en fördom om dom. 
Förslaget om att ordet dom ska komma att ersätta både de och dem, är inte genomtänkt.
Nej, tänk om om dom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0