Enahanda sysselsättning?

(null)

Om en pysselgubbe får stränga order från doktorn att inte belasta höger arm alls under några dagar, kan det bli problem. Hålla i mobiltelefonen med vänstern går däremot bra.
Men nu börjar jag bli lite trött på Putin och varje steg han tar. Pysselgubben delar nämligen med sig av allt han läser! Det skulle han i och för sig kunna göra med gott samvete också när det gäller böcker för även om jag har läst boken han håller på med för tillfället, har jag redan glömt den!
Han är fenomenal på att minnas. Det är inte jag. Jag glömmer till och med oförrätter och då har det gått långt. Visst kan jag känna att jag är arg eller sur på någon eller något men inte varför.
Jag litar dock på mitt känslominne och fortsätter med tjurandet. Jag måste vårda min stolthet.
Härom dagen fylldes mitt känslominne på med ren och skär lycka. Mitt äldsta barnbarn, 19 år, ringde och sa att han och fadern skulle ut och övningsköra och undrade om de fick komma på besök. OM!!! Bara så där. Inget ärende direkt, bara en stunds samvaro. En massa prat, en massa skratt, lite allvar och en gigantisk känsla av tacksamhet. Sånt lägger jag på minnet.
Sjukvårdens fantastiskt snabba beslut och behandling av maken kommer jag aldrig att glömma känslomässigt.
Den dagen då min mamma ringde mig på jobbet och med sorgsen röst berättade att John Lennon var mördad, finns också kvar i känslominnet.
Däremot finns inte Phytagoras sats kvar. Jag hade inga känslor för den.
Lukt/doftminnet har stor makt. Du vet, den där doften som möter en när man öppnar ytterdörren på försommaren när det har regnat. Då är minnet hemma i Selsfors och jag blir lycklig ända in i själen. Eller när jag kliver in i en bil då kan pappa för ett ögonblick sitta vid ratten. Det är hans bils doft.
Lukten av gammal svett får mig att minnas omklädningsrummet till gympasalen. Som i förlängningen blir till ett minne av mobbning, som inte hade med svett att göra. Ett luktminne kan faktiskt färdas från en punkt till nästa väldigt snabbt. Och till och med omvandlas från lukt till doft.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0