Vitt skilda världar

(null)

Det här är vår värld. Inte bilen dock för den står, tack och lov, inne i ett garage men en grannes bil utanför vårt fönster är översnöad. 
Pratade med syrran i går och de hade gått en solig promenad ned till havet och njutit. Om hon bor utomlands? Inte mycket. De bor i Stockholms skärgård! Ena dagen regn, nästa dag "huuur mycket snö som helst" och tredje dagen rena vårvärmen.
Vi brukar prata väder, hon och jag. Ett ålderstecken? Säkert men också ett ämne i tiden. Vi pratar om mycket annat också, om sånt som vi kommer ihåg och sånt vi inte kommer ihåg. 
Något som jag verkligen hoppas faller i glömska är min kommande födelsedag. För tio år sedan hade vi Öppet hus och det blev trångt men supertrevligt och härligt på alla sätt och vis.
Mycket hinner hända under årens lopp, vilket ju är naturligt, men det här med Covid, influensa av olika slag, och annat elände, påverkar ju oss så klart. Staffan och jag fick Covid i november och dagen före nyårsafton blev jag sjuk i flunsan med en hosta som inte gett sig riktigt än. Naturligtvis smittade jag maken, vilket ju kan vara detsamma om man ändå alltid vill vara tillsammans, och hans hostattacker på nätterna, skrämmer slag på oss båda sovande varelser.
Det är inte läge att fira stort när snön dessutom vräker ner och drivorna utanför fönstren skymmer utsikten över världen. Och på tal om världen; Vart är vi på väg?
Och när vi ändå nämner ordet "vart" . . .
Vart bor du? Vart ligger Storgatan? Vart har du varit?
Om nu inte svenska folket gör om och gör rätt med orden var och vart, är det norrländska "vars" (uttalas varsch) det enda att lära sig.
Ordet VAR anger befintlighet.
Ordet VART anger riktning.
Ordet VARSCH är det enda som anger båda.
Sådärja, nu gick jag igång igen och i grund och botten är det Putins fel. Vart är världen på väg?
Och - vart är jag på väg? Jo, till att lösa mitt eget huvudsakliga problem, alltså till frissan.
Då kan man skatta sig lycklig, va?
Var rädda om er därute! Det är inte säkert att sjukvården har möjlighet att ta hand om ett brutet ben förrän till hösten. Om det är akut, vill säga.
Trots allt tror jag att det löser sig. Varsch jag nu har fått det ifrån?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0